Wednesday, July 21, 2010

Torok(ulve:))




Minap egy igen erdekes desszertet keszitettem, ami azt hiszem egyaltalan nem nevezheto szokasosnak, hacsak nem valamelyik tavol keleti orszagbol szarmazunk. Itt, Erdelyben es Romania szerte beszerezheto barmelyik kozertben. Pont ez buzditott arra, hogy megprobaljam sajatkezuleg elkesziteni. Es hogy mirol is beszelek? Nem masrol, mint a halvarol. Habar mint emlitettem, nalunk elterjedt es konnyen hozzaferheto edesseg, eleg ritkan kerul az asztalra, talan lustasagbol, vagy nem tudom. Pedig mindenki nagyon szereti. Eleg nehez volt receptre bukkanni, de sikerult. Persze, rengeteg valtozatban letezik. Alapjaban ketfele formaban talalkozhatunk vele, megpedig liszt alapu (altalaban buzadara, liszt, cukor es olaj) vagy olajosmag-vaj alapu (fokent szezam,-napraforgo krem, es cukor vagy mez) desszertkent. En az utobbit, allitolag orosz valtozatot keszitettem, mivel ez hasonlitott legjobban a mar ismert edesseghez.
Tehat mibol is?
  • 700 g mez
  • 340 g szezamkrem, tahini
  • izles szerint 1 1/2 bogre olajos magvak (pisztacia, mandula, kesu, mogyoro)
Hogyan is?
Elkeszitese vegtelenul egyszeru, kis odafigyelessel mar kesz is vagyunk.
A felhasznalt tahini felet en keszitettem, nagyon egyszeruen: 2 bogre szezammagot enyhen megpiritottam, majd alaposan megoroltem, vegul hozzaadtam 1/3 bogre olivaolajat, es oroltem, mig egy suru masszava allt ossze.
Tehat a mezet lassu tuzon melegitjuk 115 fokig, vagy mig a forro mezet hideg vizbe csoppentve egy kis labdacs keletkezik ("soft ball" allag). Levesszuk a tuzrol, es nehany percig pihentetjuk. Ezen a ponton hozzaadhatjuk a kulonbozo izesitoket (kakao, vanilia, kave, csoki) es a magvakat (forron, rogton a porkoles utan). Kozben a tahinit felmelegitjuk 50 fok korulire (mikroban), es lassu mozdolatokkal elkavarjuk a forro mezben. Ezutan kis talkakba vagy egy nagyobb edenybe kanalazzuk, lehutjuk, majd mehet hutobe. Masnap mar fogyaszthato. Nagyon finom, viszont hihetetlenul tomeny, egyszerre nagyon keves is eleg, igy eleg sokaig tart. Nalunk sikert aratott, foleg a mezimacko apusomnal.:)


No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails